Femmy Saal – De wereld in een suikerzakje

Femmy Saal“Als je veel vragen stelt aan de juiste mensen en ook nog eens goed in staat bent om hun antwoorden eerlijk en doordacht te verwerken, dan heb je de wereld in je broekzak. Je leert elke dag.” Femmy Saal, communicatieadviseur, columnist, blogger en schrijver, ‘schreef’ al toen ze technisch gezien nog niet kon schrijven. “Ik had een schriftje. Daarin plakte ik suikerzakjes van alle locaties en plekken waar ik was geweest. Door het verzamelen zoog ik op mijn manier alle indrukken en informatie op. Drie jaar was ik toen.

Bij de suikerzakjes ‘schreef’ ik (het waren geen letters, geen cijfers, maar krullerige tekens) waar ik ze gekregen had. Zo gaf ik de ervaringen een plek. Mijn opa en oma maakten veel reisjes. Dan namen ze altijd suikerzakjes voor me mee. Met spannende logo’s en adressen die tot de verbeelding spraken. Met oren op stokjes luisterde ik naar hun verhalen. Veel kinderen zoeken in de handtas van oma naar snoepjes. Ik zocht naar suikerzakjes.”

Femmy heeft 15 jaar ervaring in haar vakgebied. Ze studeerde Communicatie en Journalistiek in Utrecht. Tijdens haar stage en afstuderen werkte en deed ze onderzoek voor Endemol. Dat leidde tot een baan op de persafdeling. Na 2,5 jaar werd ze eindredacteur en kort daarop hoofdredacteur voor het verenigingsmagazine ANBO Vizier (oplage 170.000).

Twaalf jaar na haar vertrek riep het eiland haar terug.

Een Texels bedrijf vroeg haar om als communicatieadviseur voor hen te komen werken. Een aanbod dat een eilandmeisje onmogelijk kan weigeren. Inmiddels heeft ze een eigen communicatiebureau, Effactory Creatieve Communicatie. Ze staat er na 15 jaar ervaring nog steeds versteld van hoeveel ontzettend leuke mensen met bizarre, fantastische ideeën er gewoon ‘in het wild’ rondlopen. En hoe makkelijk het is om met anderen en hun verhalen in contact te komen. Gewoon, door te vragen.