Grootste reisbureau ter wereld maakt gratis promotie voor Texel

Een paar weken geleden ging ik naar één van de vele ondernemersvergaderingen. Zo nu en dan moet je toch even gaan luisteren of er nieuwe frisse ideeën voor Texel op het programma staan. Persoonlijk ben ik niet van het vergaderen. Zeker niet op Texel, soms lijkt het er wel op dat er meer vergaderd, overlegd en genetwerkt dan uitgevoerd wordt. Natuurlijk is dat niet zo.

Tijdens het barhangen kwamen de échte gesprekken -traditiegetrouw- los. Een aantal collega’s vertellen hoe moeilijk het is om vaste gasten te behouden en hun klantenkring uit te breiden. “Ik adverteer me wezenloos in alle kranten op Texel, maar het levert niets op…” Toeristen willen steeds goedkoper…”, “En nu hebben de buren ook nog…”.

Met alleen een vriendelijke lach win je het niet meer

Veel te veel bedrijven focussen op wat ze kunnen doen als de toeristen op het eiland zijn. Tegenwoordig is het belangrijker en effectiever om contact blijven houden en loyaliteit op te bouwen, als de toeristen eenmaal thuis zijn. Dan hebben ze heimwee, verlangen naar het eiland. Ze zouden willen dat ze er nog waren. Met dat verlangen kun je bruggen bouwen.

Social Media is het beste reisbureau

Na meer dan 100 jaar toerisme op Texel is de klantenservice en toewijding een tweede natuur. Maar alleen met de lokale goede service en een vriendelijke lach ter plekke win je de loyaliteit van je gasten niet meer.

In het verleden probeerde Texel toeristen te winnen door middel van grote outbound marketing campagnes in magazines, landelijke dagbladen, op televisie en vakantiebeurzen. Mensen boekten hun trip naar Texel en gingen na hun vakantie weer vrolijk naar huis. Een echte klik met het eiland kregen ze nooit en velen van hen boekten het jaar erop vaak een andere bestemming.

Het kost vijf keer meer moeite een nieuwe gast dan een bestaande gast naar het eiland te krijgen.

Het grootste, gratis en beste reisbureau ter wereld

Het internet, en met name social media, geven ons de mogelijkheid om in contact te blijven met onze gasten zodra ze naar huis zijn gegaan. We hebben nu, gratis en makkelijk, de juiste middelen tot onze beschikking om een positieve en blijvende relatie met onze gasten op te bouwen. We kunnen een klik maken met iedereen die Texel bezocht heeft of denkt te gaan bezoeken.

Voor de mensen die nog steeds denken dat social media niet werken of teveel tijd in beslag nemen, kruip dan maar weer lekker terug onder je steen en lees vooral niet verder. Jouw bedrijf is natuurlijk compleet anders en past niet in het profiel van miljoenen bedrijven die wereldwijd laten zien dat zij meer kunnen betekenen voor hun gasten door middel van social media? Jij bent een speciaal geval, toch?

De VVV Texel laat al duidelijk een verschuiving zien. Zij richten zich steeds meer op het gebruik van Facebook en Twitter om gasten te binden of over te halen naar Texel te komen. Het werkt.

“Social Media bereik: De VVV Texel Facebook pagina heeft +/- 5.100 fans en een bereik van 17.000 mensen per week. Dat zijn 17.000 mensen die elke week op de hoogte worden gehouden over Texel. Dat zijn bijna 1 miljoen mensen per jaar. En dit is alleen maar groeiende!”

Daarnaast verstuurt de VVV tweets over wat er te doen is op het eiland en retweet informatie van texelse bedrijven die wel gebruik maken van Twitter. Overal is aan de reacties van de gasten te merken dat dit gewaardeerd wordt en dat ze sneller ergens naar toe gaan of iets ondernemen als ze deze tips via social media hebben ontvangen. Het zijn geloofwaardige media.

De VVV kan het niet alleen

Jarenlang is er achterover gehangen met de gedachten dat toeristen toch wel naar Texel komen en lieten veel ondernemers de Texel-promotie over aan de VVV. “Daar betalen we zijn ze toch voor? Daarvoor zijn ze toch?”

Maar gasten die bij jou overnachten of bij jou komen dineren zijn geen gasten van de VVV, toch? Dat zijn voor een aantal weken per jaar je allerbeste kennissen! Met simpele naseizoenhandelingen houd je de band warm. Zo ken ik een echtpaar dat elk jaar een kerstkaart van het vakantiehuis-in-wintersferen naar de vaste zomergasten stuurt. Deze foto kun je anno nu eenvoudigweg op je Facebookpagina plaatsen en je bereikt in no time nog meer mensen.

Follow us on Texel

Enkele Texelse bedrijven doen het goed en houden hun gasten op de hoogte van wat er in en rond hun bedrijf gebeurt. Zij delen informatie, foto’s en video’s via social media. Het wakkert het Texelverlangen van bestaande én nieuwe gasten aan.

Het overgrote deel van de Texelse bedrijven die geen (goed) gebruik maakt van social media geldt dat het nu echt tijd wordt. En begin niet meteen te schreeuwen van; “Ik zit toch op Twitter”, “We hebben ook Facebook” of “Dat werkt voor ons niet.”

Laat ik voor die mensen wat zeggen;

  • Gasten zitten niet te wachten op wat jij elk minuut van de dag doet. Doseer en wees relevant.
  • Twitter is niet bedoeld voor onzinnige conversaties met je buurvrouw, daar is Whatsapp. voor.
  • Plaats op je Facebook bedrijvenpagina alleen maar content dat met je bedrijf te maken heeft. Online delen wat je drie keer per dag eet, wakkert geen verlangen naar Texel aan. Maar een beeld van die prachtige zonsondergang wel.
  • Téveel privé gebruik van je zakelijke social media accounts, en met name Twitter, is vaak schadelijker voor je bedrijf dan je denkt.
  • Alleen maar reclame en aanbiedingen versturen is niet sociaal.
  • Tien keer hetzelfde bericht versturen werkt averechts
  • Lezen, luisteren en inspelen op wat je volgers willen. Dat is sociaal.
Mocht jij gebruik willen maken van social media? Heb je geen idee hoe te beginnen of bent te bang om te falen, ga dan eens langs bij bedrijven die al langere tijd succesvol hun informatie delen op de timelines van honderden Texelliefhebbers. Zij willen je vast helpen, want ook online hebben we elkaar nodig om Texel te promoten en onze gasten het naar hun zin te maken.
About Jan

Responsive WordPress Design ∙ ∙ Ondernemer ∙ ∙ WP Freak ∙ ∙ Blogger ∙ ∙ Koffie Addict ∙ ∙ Sometimes I Do Something Brilliant - Mostly Not ∙ ∙ Ik heb trouwens ook een Google+ profiel.

Wat is jouw reactie

*